Helsingborgs mässan

Det blir som vanligt en tidig resa ner till Skåne och Helsingborg. Brukar stanna till vid Centralkonditoriet i Markaryd men de hade semesterstängt denna gången. Blev till att fortsätta körandet.
Väl ner kommen i god tid innan öppnandet så träffar man utställare utanför och lite allmänt prat och om hur vernissagen var.
När väl mässan öppnar för mig så blir det till att tittar i montrarna för att finna ”fyndet” men det lyckas inte dyka upp… Däremot finner jag i den ena alternativa mässan en lockskål, kaffekanna med sockerskål och gräddkanna av Edvin Ollers från S:t Eriks i grön glasyr och svartoxiderade fördjupningar. Trevliga och saknar dem i min samling.
Blir en tur till inne på mässan och väljer att köpa ett anonymt föremål som verkar vara från Jugend perioden. Hyttarbetad vas i gröna toner och utdragna flikar. Puntelmärket är en ring som är bortslipat. Intressant föremål att forska på… något säger mig England omkring 1900.
Inga fler inköp den dagen.
Sedan har jag varit på Esplanadens loppisar här i Växjö som varit de två senaste lördagarna… men det har inte varit något att hämta där…

Kommentera

